Jak rozmawiać z dzieckiem o śmierci


Kilka dni temu przy śniadaniu młody zapytał mnie kiedy pojedziemy do dziadka Jasia. Omal nie udławiłem się kanapką. Bo jak odpowiedzieć na takie pytanie, gdy rzeczony dziadek opuścił już ten padół łez?

Młody tęskni za dziadkiem. Wynajduje zdjęcia, na których są razem i wypytuje, kiedy będzie się mógł z nim zobaczyć. Każde takie pytanie jest jak nóż w serce, bo wiem, że mojego taty nie ma już wśród żywych i wiem, że nie mogę zbyć pytania 3,5-latka. Zgodnie z prawdą mówię, że nie będą się już mogli spotkać, a jedynym co nam pozostało po kochanej osobie są zdjęcia i wspomnienia.

Próbowaliśmy też mówić młodzianowi, że będzie mógł czasem zobaczyć dziadka w snach. Na efekt nie trzeba było długo czekać, bo już kolejnego dnia oznajmił nam, że dziadek mu się śnił. Musiałem wyjść na chwilę do drugiego pokoju, bo nie byłem w stanie opanować nawału zalewających mnie uczuć. Ale potworka nie da się oszukać, on dobrze wiedział, że tata jest smutny i z nieodmiennym dążeniem do poznania prawdy pytał mamę dlaczego.

Pytał też dlaczego dziadek umarł, dlaczego nie może do niego pojechać, gdzie teraz jest, czemu tylko na zdjęciach… Tym niewinnym, a jednak straszliwie celnym pytaniom nie było końca. A już dawno postanowiłem, że będę starał się odpowiadać dziecku na pytania zgodnie z pełnią mojej wiedzy, oczywiście odpowiednio ją stopniując.

Nie wiem czy daję radę mówiąc to co mówię. Czy nie wykształcam dziecku jakiejś traumy. Nie wiem jak rozmawiać o śmierci z dzieckiem! Nie wiem czy do tego można się przygotować, bo gdy patrzysz w te pełne ufności oczy, to słowa więzną w gardle. Chciałbym móc nie odpowiadać na takie pytania.

Temat zaszedł też dalej. Młody podobno pytał o to w przedszkolu. A przy kolejnych porannych pogadankach zapytał kto będzie jego tatą, jak ja będę „umarty”. Dołożył jeszcze cegiełkę pytając czy ja umrę jak będę stary, a on dorosły. Nikt nie mówił, że bycie tatą będzie lekkie łatwe i przyjemne, prawda?

One Response to Jak rozmawiać z dzieckiem o śmierci

  1. monisa pisze:

    Bardzo dobry artykuł. Do tego dodaję znaleziony w sieci ogólnikowy na ten temat o rozmowach http://www.opcja.vot.pl/?p=4 także może być pomocny.

Skomentuj

