Piwo – nowa, stara miłość


piwaMuszę przyznać otwarcie, że miłością do piwa zaraził mnie mój tata. Przez lata utwierdzaliśmy się w przekonaniu, że po dobre napoje słodowe należy wybrać się za granicę. A jest to stwierdzenie bardzo dalekie od prawdy.Polskie piwa, które nie są produkowane na wielką skalę, odkryłem całkiem niedawno, odwiedzając z Rafałem krakowski pub House of Beer. To od tego miejsca zaczęła się moja piwna epopeja – odkrycie Browar.biz, sklepu na Kobieżyńskiej, pubów Beer Gallery, Strefa Piwa i Omerta. Chcąc wzbogacić wiedzę przestudiowałem wiele stron, a ukoronowaniem nowej pasji stała się wyprawa w 2012 roku na Festiwal Dobrego Piwa we Wrocławiu. Bogactwo gatunków, smaków, stylów i przede wszystkim świetnych polskich browarów zawróciło mi w głowie. Żałuję tylko, że mój tata nie doczekał tego odkrycia, bo głęboko wierzę, że byłby w równym stopniu oczarowany.

Pech chce, że moje zdrowie nie do końca pozwala cieszyć mi się tą pasją, bo jak wiadomo piwo napojem alkoholowym jest.

Wchodząc obecnie do sklepu mam zawsze kilka podstawowych piw, które mogę kupować w ciemno, ale zawsze staram się znaleźć coś nowego, co okaże się kolejnym odkryciem. Wśród tych pierwszych znajduje się Atak Chmielu z browaru Pinta, który po prawie rocznej przerwie wraca wreszcie na półki. W podobnym stylu, czyli India Pale Ale (IPA) jest Rowing Jack z Ale Browaru. Mazurski Kormoran uraczył mnie cudownym Weizenbockiem, a zapowiadane kolejne premiery i chęć do eksperymentowania tamtejszych browarników budzą wielkie nadzieje.

Z wyprawy z moim tatą do Bawarii zapamiętałem szczególnie miasto Bamberg, gdzie warzy się najsłynniejsze piwa z dymionego słodu. Tu również polskie browary idą mi sukurs, bo Jak w dym i Dymy Marcowe z Pinty nie mają się czego wstydzić. Wspaniały jest też Rauchbock z Browaru Zamkowego. Gdy potrzebuję czegoś lekkiego i orzeźwiającego sięgam po grejpfrutowego Corneliusa. A kiedy mam ochotę na lekko słodkawe jasne piwo zawsze pamiętam o Raciborskim. Gdy najdzie mnie chętka na coś o wyraźniejszej goryczce z pomocą idzie Kormoran lub któryś z Miłosławów. A z ciemnych piw wielką estymą darzę Twierdzowe Korzenne.

Cały czas eksperymentuję wybierając z półek nowe produkty polskich browarników. Czasem się zawiodę, a czasem jestem mile zaskoczony.

Zabieram się też za poznawanie wynalazków spoza naszych granic. Odkrycie, że jest tam coś innego niż lager czy ukochany niegdyś Guinness było szokiem. Jestem olbrzymim fanem browaru Brew Dog, którego 5 a.m. Saint określiliśmy z Rafałem jako „sprytne szkockie piwo”. Być może kiedyś fundusze pozwolą spróbować Tactical Nuclear Penquin. Dużym zaskoczeniem są też włoskie browary, których trunki z gatunku Saison są po prostu rewelacyjne.

Czemu piszę o tym wszystkim? Po pierwsze dlatego, że pasją trzeba się dzielić. Po drugie dlatego, że chciałbym w najbliższym czasie chciałbym opisać tu szerzej różne ciekawe piwa. Po trzecie dlatego, że gdzieś tam kołacze mi WIELKI projekt związany z napojami słodowymi właśnie.

Tu inspiracją są działania znajomych, którzy z wielką determinacją dążyli do celu i otworzyli sklep Cech Piwny w Warszawie. Mam szczerą nadzieję, że w przyszłości podpowiedzą mi, jakimi okazami zainteresować się szczególnie – nie będę też tym paskudnym pasożytującym typem blogera, który rozsyła do wszystkich browarów, sklepów i knajp prośby o darmowe próbki. Wolę kupić trunek wspierając browar i lokalny sklep. Poza tym mam pełną świadomość swoich braków w wiedzy o piwie – w miarę możliwości ciągle ją rozwijam. Tu pomocą służy też otrzymana od rozumiejących moje szaleństwa współpracowników księga 1001 piw, których warto spróbować.

Zatem spodziewajcie się w najbliższej przyszłości różnych refleksji piwnych. Warto dzielić się tym co dobre.

Skomentuj

